۱۳۸۸ تیر ۱۹, جمعه

حمايت دانشنامه ی ويکيپديا از جنبش سبز


برای بزرگ کردن تصوير برروی آن کليک کنيد.

ترجمه:" رئيس جمهور ايران" در جمهوری اسلامی ايران، بالاترين مقامی است که مردم آن را انتخاب می کنند ، اما مطيع رهبری است. بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران رئيس جمهور مسئول اعمال اجرايی ، همچون امضای قراردادها و تفاهم نامه ها با ديگر کشورها و سازمان های بين المللی ، انجام اقدامات مربوط به برنامه و بودجه و اشتغال ، تعيين وزرا ، فرمانداران و سفرا و معرفی آنان به مجلس است.
برخلاف بسياری از کشورهای ديگر در ايران رئيس جمهور در مورد سياست خارجی ، نيرو های مسلح يا هسته ی سياست گذاری های کشور ايران اختيار تام ندارد و اين امور از اختيارات رهبری است.
رئيس جمور برای يک دوره ی چهارساله توسط رای مستقيم مردم انتخاب می شود و نمی تواند بيش از دو سال متوالی به اداره امور بپردازد. نتيجه ی انتخابات سوم آگوست 2005 پيروزی محمود احمدی نژاد بود. مقامات دولتی پيروزی محمود احمدی نژاد را در انتخابات 12 ژوئن 2009 اعلام کردند ، هرچند اين امر توسط حاميان نامزد های رقيب که به نتايج غير متعارف آرا و اختلاف چشمگير آرای اعلام شده توسط مسئولان [دو نامزد اول و دوم ] اشاره می کردند، به چالش کشيده شد. اکنون مير حسين موسوی رئيس جمهور منتخب از ديد مردم ايران است.

0 نظرات:


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Real Estate. Powered by Blogger